Happy Deepavali ;)

November 12, 2012

assalamualaikum dan selamat pagi peeps ;)

ada yang monday blues tak hari ni? erk. ecok cuti pun korang masih monday blues ke? hehe. jalan pegi keja tadi pun lenggang seketika. tak kan la monday blues lagi kan :D dari korang monday blues bagai, mari sini blogwalking dan klik apa yang patut dalam blog gojes ni. lagi berfaedah :D

ok. good morning again ! pagi ni bersemangat pula nak make a entry. sebab, aku tak de kerja ! wehuuuu. library ada meeting. so librarians kena duduk lepak tempat lain. so, kerjanya ada blogwalking dengan jayanya ! :D dan sebut pasal itu. i wanna say, a happy deepavali to those yang menyambutnya.


Happy Deepavali semua !
 
Yang tak tahu apa itu Deepavali macam aku. selain tahu ianya adalah masa untuk bercuti sakan, mari sini baca sedikit tentang Hari Deepavali ;)

Hari Deepavali (Bahasa Hindi: दिपावली, Bahasa Tamil: தீபாவளி) juga dikenali sebagai Diwali dan Divali (Bahasa Hindi: दीवाली) merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa" yang beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.
Menurut lagenda, Raja Naragasura yang kejam dan selalu memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum mati, Raja Naragasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.
Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan yang dirayakan sebagai perayaan Deepavali.

more info : klik SiNi ;)

You Might Also Like

3 comments

  1. monday blues jugak..hehe. Sok cuti.yehooo. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. morning linda. ala, kenapa monday blues ni? :)
      suker ! ecok cuti :D

      Delete
  2. mia pun tengah monday blues... huhuhu keja je lah... esok cuti balik...

    ReplyDelete

Roda surih ganti dakwat,.
Terima kasih sudi melawat.

with <3 PuanGojes

Instagram

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images