Isu Cuti Menjaga Anak atau Suami Sakit bagi Si Penjawat Awam

October 29, 2012

assalamualaikum peeps.

pagi tadi aku attend Majlis Perjumpaan bersama Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna dan Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPSW) anjuran Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah, Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna. 

majlis bermula pukul 09.00 pagi till 12.00 tengahari. tapi kena pegi awal. tak nak la kelam kabut kan. thank god, ada breakfast disediakan. untuk kengkawan ofic aku yang attend sama tak breakfast lagi, bolehlah bekfas sikit sebelum majlis bermula. lunch pun di sediakan ;) pergh! sambal belacan catering ni mantap :D hehe.

ok, sebenarnya aku memang tak berapa suka sangat hadir majlis-majlis macam ni. tak tahu la kenapa. memang style pemalas kot. attend ni pun sebab encik bos da choice and memang tak de choice lagi la :D so, nak tak nak. kena pegi juga. hehe.


the atur cara



YB Datuk Hajah Azizah Datuk Seri Panglima Haji. Mohd Dun
Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna

gambar ni berlima sebenarnya. dan i'm taken form miera album. sebab dia tag aku dekat fb! ahahaha

tapi aku crop ambik muka aku dengan datuk je.
bukan apa, orang tua-tua selalu kata, tak elok bergambar dengan angka ganjil. 
kan? :D




senyum lebar pasal aku suka dapat gift!

langkah kanan betul la menghadirkan diri hari ini. dapat gift, siap breakfast dan lunch percuma lagi ;) engko hado? :D

ok, bebalik dengan majlis today, evendo aku memang tak berapa suka nak attend majlis macam ni kan, tapi itu bukan bermakna aku tak fokus dengan apa yang di utarakan dalam majlis ye.

ada few isu yang aku memang suka dan memang as a penjawat awam kena tahu dan kena taken benda ni. 

contoh situasi :
anak sakit
demam / kena tahan dekat hospital dekat seminggu

as a ibu
kena jaga anak / tiada penjaga lain /
seminggu tu la kena jaga anak dekat hospital

as a penjawat awam
kena apply cuti / cuti da tak de / cuti tanpa gaji?!

persoalannya adalah
bagi si ibu yang juga seorang penjawat awam /  
tidak ada baki cuti / cuti telah habis /
nak apply cuti tanpa gaji, hujung bulan nak makan apa kalau tak de gaji / 
dan kena juga 'ambik cuti'
 sebab anak sakit
dan untuk itu
isu untuk mendapatkan cuti untuk menjaga anak sakit atau mungkin suami sakit sangatlah aku suka!
kenapa?
sebab aku yakin, someday, aku juga akan mengeluh dengan situasi ini.
kena jaga anak yang sakit (minta di jauhkan ye kengkawan) / cuti pula masa tu tinggal sedikit / tau-tau je la penjawat awam ni, tak banyak cuti yang diberikan (kena berjimat bercuti ;)

so. i mean it! sangat bersyukur jika ada pekeliling yang memberikan kebenaran untuk menjaga anak yang sakit. 

apa pendapa anda wahai gomen? ;)

You Might Also Like

8 comments

  1. sekiranyanyer anak itu sakit dalam beberapa hari tertentu, sebenarnya boleh ambil MC dr doktor utk jaga anak tu sakit, syaratnyer pergi jumpe doktor bersekali dengan anak sakit tu.... dan itu terpulanglah atas budi bicara dan berperikemanusiaan doktor itu sendiri nak bagi ke tidak, ade sesetengah doktor dia tak bagi MC dia cuma bagi surat pelepasan utk jaga anak di waktu sakit, anak nie waktu dia sakit dia tak mau duduk dengan orang lain walaupun nenek dia sendiri dia nak ibunyer juga yang jaga dia, sakit nie bukan nyer kita yg mintak..... dan yg menjadi tak boleh itu sbb ade yg disalah guna MC itu sendiri, terpulanglah kepada setiap individu yg bergelar sbg penjawat awam.......

    ReplyDelete
  2. sedang mghadapi..suami skit dlm icu n jabatan saran ambik ct separuh gaji..apa nk makan? ce bg cadangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suami ada apply mana2 insuran tak? I mean yg cover hospitality? Mungkin boleh claim utk beberapa hari suami duduk kat icu maybe?

      Delete
  3. sama la saya..anak demam campak...anak 3 org...mmg bjangkit la..nak apply cuti banyak tu...untuk 3 org anak...pening saya memikirkan...demam campak skurang 2 mggu...pengasuh dan taska mmg x akan nak jaga...buntu..tlg la gomen keluar pkeliling baru...untuk anak menjaga anak sakit..maksud yg berjangkit..tq..

    ReplyDelete
  4. Pn zalina... sy pun sekarang berhadapn situasi sama macam puan 3 anak.. demam campak.. berjangkit.. pening fikir pasal cuti..

    ReplyDelete
  5. Pn zalina... sy pun sekarang berhadapn situasi sama macam puan 3 anak.. demam campak.. berjangkit.. pening fikir pasal cuti..

    ReplyDelete
  6. Anak saya yang sulung hari tu..keluar masuk wad...saya seorang guru..cuti hanya 7hari setahun..sampai tahap..bila saya datang sekolah setelah anak keluar wad..guru besar saya suruh saya apply cuti tanpa gaji atas hari yang saya x hadir ke sekolah..dan dia memegang kalkukator d hadapan saya dan menunjukkan cuti hanya dalam 3 bulan boleh apply sekali..hati macam nak menangis masa tu juga..sedih..sapa yang minta anak sakit dan admit wad...ujian dari Allah semua tu..Allah bagi kekuatan pada diri ku pada masa tersebut..

    ReplyDelete
  7. Moga akan ada penambahbaikan bagi penjawat awam.
    yang terbaru.. kemudahan cuti kuarantin PP Bil. 11 Tahun 2016 bagi kes penyakit berjangkit telah dikuatkuasakan mulai Januari 2017.


    ReplyDelete

Roda surih ganti dakwat,.
Terima kasih sudi melawat.

with <3 PuanGojes

Instagram

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images